Vapaaehtoiseksi toimintaan

Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminnassa etsitään suomea puhuvia naisia ystäviksi maahanmuuttajanaisille. Vastaavaa toimintaa on tarjolla myös muissa MLL:n piireissä ympäri Suomen. Toiminnassa tarkoituksena on edistää maahanmuuttajaäitien kotoutumista, suomen kielen oppimista ja sosiaalisia verkostoja sekä uuteen kulttuuriin tutustumista puolin ja toisin.

Jokaiselle toimintaan ohjautuvalle tai hakeutuvalle maahanmuuttajanaiselle pyritään löytämään ystäväksi suomea puhuva nainen, joka asuu lähistöllä ja jonka kanssa maahanmuuttajanaisella on yhteisiä harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita tai vaikka samanlainen elämäntilanne.

Koska suomenkielistä ystävää hakevat maahanmuuttajaäidit ovat erilaisissa elämäntilanteissa, etsimme myös suomenkielisiä naisia erilaisilla taustoilla! Pyrimme siihen, että ystäviksi yhdistettävillä on jotain yhteistä. Teini-ikäisten vanhemmilla löytyy eri tavalla yhteisiä puheenaiheita keskenään ja toiset taas voivat jakaa pikkulapsivaiheen arjen iloja ja suruja. Myös eräänlaiseksi varamummiksi voi ryhtyä tässä vapaaehtoistoiminnassa.

Tähän vapaaehtoistoimintaan voi halutessaan ottaa omat lapset mukaan, sillä tarkoituksena on tavata maahanmuuttajanaista arkisissa ympyröissä kuten leikkipuistossa, yhteisellä kävelylenkillä tai kauppareissulla tai vaikka jomman kumman kotona.

MLL:n Satakunnan piiri tarjoaa toimintaan mukaan lähteville vapaaehtoisille ystäville perehdytyskoulutuksen, ajoittain jatkokoulutusta sekä tarvittaessa neuvontaa ja ohjausta tukisuhteessa. Toiminnassa järjestetetään ajoittain myös vertaistapaamisia ja virkistystä vapaaehtoisille.

Jokainen ystävyyssuhde aloitetaan tapaamisella, jossa on läsnä maahanmuuttajanainen, vapaaehtoinen sekä MLL:n koordinaattori. Jatkossa ystäväparit päättävät keskenään tapaamisten sisällön. Suosituksena on, että ystävät tapaavat toisiaan pari kertaa kuussa. Aikaa tähän vapaaehtoistoimintaan kuluu siis muutama tunti kuukaudessa, omien aikataulujen mukaan.

Koulutukset ja perehdytykset toimintaan

Seuraava koulutus toimintaan:

23.4.2024 klo 17-19.30, Antinkatu 8 Pori

Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toimintaan mukaan lähtevät suomea puhuvat vapaaehtoiset naiset saavat vapaaehtoistoimintansa tueksi perehdytyksen tai koulutuksen.

Koulutus pitää sisällään teemoja vapaaehtoisena toimisesta, maahanmuutosta ja vuorovaikutuksesta sekä toiminnan käytännöistä. Koulutus ei velvoita toimintaan ja on osallistujille maksuton. Koulutuksen jälkeen toimintaan mukaan haluavat haastatellaan ja käydään tarkemmin läpi henkilön voimavaroja ja mietitään yhdessä, minkälainen ystävä olisi sopiva.

Jätä  lomakkeella yhteystietosi ja toiveesi, millä alueella voisit toimia ystävänä maahanmuuttajaäidille.

JÄTÄ YHTEYSTIETOSI, NIIN OLEMME SINUUN YHTEYDESSÄ

Ilmoittaudu mukaan:

Tietosuoja: Lomakkeella kerätään tietoja (esim. nimi ja yhteystiedot) MLL:n Satakunnan piirin Ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toimintaa varten. Tiedot ovat toimintaan mukaan tulemisen kannalta välttämättömiä. Tiedot viedään MLL:n Satakunnan piirin järjestelmään. Käsittelemme tietojasi aina huolellisesti ja luottamuksellisesti. Sinulla on oikeus tarkastaa sinusta kerätyt tiedot. Tietosuojaseloste.

Olen ymmärtänyt yllä olevan tekstin tietosuojasta ja annan luvan tässä antamieni tietojen tallentamiseen ystävätoimintaa varten.
YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.