Perhekahvilaohjaajien verkkokoulutus (1op)

19.8.2019

Osallistu perhekahvilaohjaajien verkkokurssille 16.09-11.10.

Verkkokurssilla tutustutaan MLL:n perhekahvilan toimintaperiaatteisiin ja pohditaan omaa roolia perhekahvilaohjaajana. Osallistuja saa kurssilta sekä tietoa että käytännön ideoita perhekahvilatoimintaan. Koulutuksen tavoitteena on innostaa ja antaa valmiuksia perhekahvilan ohjaustehtäviin ja kävijöiden kanssa toimimiseen.

Verkkokurssilla opiskelu tapahtuu MLL:n Moodle -oppimisympäristössä ja edellytyksenä on internetyhteys. Verkkokoulutuksessa pääset jakamaan ajatuksia muiden perhekahvilaohjaajien kanssa.

Perhekahvilaohjaajien verkkokoulutus perustuu keskusteluihin, vertaisilta oppimiseen ja yhteistoiminnallisuuteen. Kurssi etenee yhteisen aikataulun mukaisesti, mutta voit sovittaa keskusteluihin osallistumisen omaan päivärytmiisi sopivaksi. Keskusteluihin osallistuminen edellyttää noin kolmea vierailua Moodlessa kunkin jaksoviikon aikana. Verkkokurssiin ei sisälly lähiopetuspäiviä.

Kenelle?

Koulutus on tarkoitettu MLL:n uusille perhekahvilaohjaajille ja se sopii myös pidempään ohjaajina toimineille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan perhekahvilaohjaajina. Kurssi sopii myös MLL:n yhdistyksen hallituksen perhekahvilavastaaville.

Ohjelma ja sisältö

Perhekahvilaohjaajien verkkokurssin kesto on 5 viikkoa 16.9.- 11.10.2019.

Verkkokurssi sisältää neljä jaksoa, joiden mukaan koulutus etenee. Verkkokurssin jaksot sisältävät itsenäistä MLL:n materiaaleihin tutustumista sekä oppimistehtäviä, jotka perustuvat ideoiden, ajatusten ja kokemusten jakamiseen sekä yhteiseen keskusteluun.

Jakso 1 Tutustuminen ja perhekahvilatoiminnan lähtökohdat (1 viikko)

Ensimmäisen jakson aikana tutustutaan toisiin osallistujiin ja kouluttajiin sekä perhekahvilatoiminnan lähtökohtiin.

Jakso 2 Minä perhekahvilaohjaajana: kohtaaminen ja vuorovaikutus sekä palautteen kerääminen (1 viikko)

Toisessa jaksossa keskitytään perhekahvilaohjaajan rooliin ja kävijöiden kohtaamiseen, erityisesti uuden kävijän näkökulmaan. Saat myös vinkkejä ja valmiita työkaluja palautteen keräämiseen

Jakso 3 Lasten huomioiminen perhekahvilassa ja vinkit käytännön toimintaan (1 viikko)

Tarkastellaan perhekahvilaa lapsen näkökulmasta ja kahvilan toimintaan yleisellä tasolla.

Jakso 4 Perhekahvilan yhteistyökumppanit ja vapaaehtoisten rekrytointi (2 viikkoa)

Millaisia yhteistyökumppaneita perhekahvilalla voi olla? Miten taataan perhekahvilan jatko ja saadaan mukaan uusia vapaaehtoisia. Yhteistä ideointia ja vinkkejä.

Verkkokoulutus on neljän MLL piirin yhteinen. Kouluttajina toimivat Anna Granlund MLL Pohjanmaan piiristä, Jenni Hartikainen MLL Lapin piiristä, Piia Korkiakoski MLL Pohjois-Pohjanmaan piiristä sekä Riikka Lammi Satakunnan piiristä.

Koulutus on osallistujille maksuton.

Kurssiympäristö

Saat kurssille ilmoittautumisen jälkeen kirjautumisohjeet Moodleen. Huom. Lisäksi tarvitset MLL:n Yhdistysnetin tunnukset perhekahvilamateriaaleihin tutustuaksesi sekä Acrobat Reader -ohjelman avataksesi pdf-tiedostoja

Ilmoittautuminen ja tiedustelut oman piirin koordinaattorille
Koulutukseen ilmoittaudutaan 11.9.2019 mennessä MLL Satakunnan piirissä järjestöpäällikkö Riikka Lammille riikka.lammi@mll.fi tai puh/ whatsapp 044 356 6500

Kerro ilmoittautumisen yhteydessä: nimesi, yhteystietosi ja paikallisyhdistys

Koulutukseen otetaan max 20 osallistujaa.

Hyväksytysti kurssin suorittaneet osallistujat (l. osallistuja on tehnyt oppimistehtävät) saavat verkkokurssista todistuksen.

Perhekahvilaohjaajan digitaalista osaamismerkkiä voi hakea, kun on käynyt kurssin ja ohjannut perhekahvilaa vähintään kuusi kertaa. Lue lisää: https://www.olettarkea.fi/osaamismerkit/

Tervetuloa mukaan!