Piirin tiedote

14.8.2020

Koronapandemia ei ole vielä ohi, joka tarkoittaa viruksen leviämistä ja tartuntojen lisääntymistä, niin Suomessa kuin maailmalla. Torstaina 13.8.20 valtion hallituksen ja THL:n tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että Satakunta on nyt neljän viikon seurantajaksolla tartuntojen kärkipäässä, 2. sijalla Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin jälkeen. Näiden lisäksi kolmen kärjessä on Varsinais-Suomen alue. Valtion hallitus ja THL on antanut laajan etätyösuosituksen sekä suosituksen käyttää maskeja mm. joukkoliikenteessä ja sisätiloissa, joissa viivytään kanssaihmisten kanssa yli 15 minuuttia, näiden riskimaakuntien alueilla. Maskisuositus koskee 15-vuotta täyttäneitä ja tätä vanhempia.

Jo ennen tätä kyseistä tiedotustilaisuutta, kansallinen suositus on ollut, että mm. tapahtumajärjestäjät arvioisivat tapahtumien välttämättömyyttä. Valtion hallitus on vedonnut kansalaisiin, jotta ihmiset eivät osallistuisi massatapahtumiin ja välttäisivät ihmisjoukoissa liikkumista muulloin, kun se on välttämätöntä.

MLL:n Satakunnan piiri jatkaa toistaiseksi tavanomaista toimintaansa normaalisti ja osittain henkilökuntaa on siirtynyt keväiseen tapaan etätöihin. Olemme kuitenkin päättäneet, että tässä tilanteessa perumme suunnittelemamme juhlan lokakuulta, jolloin oli tarkoitus juhlia yhdessä lasten ja aikuisten kanssa 100 – vuotiasta MLL:oa sekä Sataperhe-hankkeen onnistumisia. Myös suuremmat työkokoukset, palaverit ja tapaamiset järjestämme syksyn ajan etäyhteyksillä. Linjaus on voimassa toistaiseksi ja muitakin toimintaa rajaavia toimenpiteitä saatamme joutua syksyn aikana tekemään.

Vahva alueellinen (Satakunta) suosituksemme on, että myös MLL:n paikallisyhdistykset toimisivat vastuullisesti viruksen leviämisen ehkäisemiseksi ja arvioisivat syksylle suunniteltujen tapahtumien välttämättömyyttä. Katsomme vastuulliseksi toiminnaksi, ettei suurempia ihmisjoukkoja koottaisi MLL:n toimesta nyt koolle meidän riskimaakuntamme alueella. Myös monet muut piirit meidän tapaan sekä jotkut paikallisyhdistykset ovat jo tehneet päätöksensä siirtää yhteistyökumppaneiden ja lastenjuhlat lokakuulta ensi vuodelle.

Paitsi välttämällä tarpeettomia kohtaamisia, käyttämällä hengityssuojaimia ja käsineitä, viruksen leviämistä voidaan ehkäistä turvavälien säilyttämisellä, hyvällä käsihygienialla sekä pysymällä kotona, kun tartunnasta on epäilystä tai flunssaan (koronaan) viittaavia oireita ilmaantuu.

Porissa 13.8.2020

Turvallista syksyä toivottaen