Julkaisut

Tänne on koottu MLL Satakunnan piirin tuottamia julkaisuja.

Eroauttamisen viestintäviikko 2022

Yhteistyössä MLL Satakunnan piiri, MLL Kaakkois-Suomen piiri ja MLL Tampereen osasto haluavat nostaa esille MLL:n tekemää eroauttamistyötä.
Julkaisemme eroaiheisia postauksia eri somekanavissa. Laita seurantaan MLL Satakunnan piirin somekanavat Facebook, Instagram ja Twitter

Satakunnan alueella MLL:n eroauttamistyötä tekee Yhdessä perheenä - erossakin! -hanke

Meille sopiva erovanhemmuus

Lapsiperheen vanhempien parisuhteen päättyessä vanhemmuus ei pääty. Mutta miten olla hyvä vanhempi tilanteessa, jossa perheen luontainen ja arkinen keskusteluyhteys katoaa ja eletään kahden kodin arkea?

Parisuhteen ja vanhemmuuden erillinen tarkastelu voi tuntua aluksi haastavalta tai raskaalta riippuen millaisessa tilanteessa eroon on päädytty. Ero on kriisi, joka herättää monenlaisia tunteita, kuten vihaa, surua, pettymystä, syyllisyyttä tai häpeää. Vahvat tunteet saattavat vaikeuttaa yhteistyötä entisen puolison kanssa. Erilaisten tunteiden käsittely ystävien kanssa, erovertaisryhmässä tai tarvittaessa ammattilaisen kanssa on hyödyllistä matkalla kohti riittävän hyvää erovanhemmuutta.

Voisiko matkan toimivaan erovanhemmuuteen aloittaa tutkimalla, missä te kaksi olette hyviä vanhempina, sekä yhdessä että erikseen? Näiden hyvien käytäntöjen ja vahvuuksien päälle on helpompi lähteä rakentamaan yhteistyötä vanhempina eron jälkeen. Tällainen asian tutkiminen ei välttämättä houkuttele parisuhteen päätyttyä, mutta tilannetta helpottaa, kun toisen osapuolen näkee ensisijaisesti lapsen vanhempana, eikä entisenä kumppanina.

Eron myötä tulee ajankohtaiseksi vanhemmuuden uudelleen tutkailu: millainen vanhempi haluan olla ja millaista vanhemmuutta lapseni tarvitsee?

Yksi oivallinen keino tähän on tutustua vanhemmuuden rooleihin. Roolit vanhempana muuttuvat joka tapauksessa. Entinen puoliso on aiemmin voinut olla enemmän esimerkiksi lapsen lohduttaja ja kuuntelija, sinä kotitöissä opastaja ja harrastuksissa tukija. Miltä tuntuisi kysyä neuvoa ja vinkkejä toiselta vanhemmalta tilanteisiin, jotka hän on pääasiassa aiemmin hoitanut?

Mistä tietää olevansa riittävä erovanhempana?  Eron jälkeistä vanhemmuutta voi toteuttaa monella eri tavalla, kaikki perheethän ovat erilaisia.  Tärkeintä on löytää omalle perheelle sopiva yhteistyön ja erovanhemmuuden muoto.  Kyseessä ei ole vanhempien välinen kilpailu vaan joukkuepeli, joka vaatii kompromisseja kaikilta osapuolilta. Hyvänä mittarina toimivaan erovanhemmuuteen voisi pitää lapsen hyvinvointia. Seuraavissa somepostauksissa onkin luvassa enemmän lapsen näkökulmaa vanhempien erotessa.

Me eroauttamistyötä tekevät ammattilaiset tiedämme, että erovanhemmuuden matka saattaa muistuttaa vuoristorataa. Voi olla ylä- ja alamäkiä sekä meno tuntua hetkittäin todella hurjalta eikä oloa helpota parisuhteen päättymiseen liittyvät tilanteet.  Harva kestää vuoristoradassa loputtomiin ilman taukoa. Hyviä huolto- ja levähdyspaikkoja on monenlaisia esim. alussa mainitut ystävät, erilaiset ryhmät ja ammattilaiset. Tärkeintä on löytää itselleen sopiva tuki omalle matkalle riittävän hyvässä erovanhemmuudessa. Muista että et ole yksin, vaan muita vanhempia on samassa vuoristoradassa kanssasi.

Yhdessä perheenä – erossakin! -hanke
Satu Katila, projektipäällikkö